ثبت سند حسابداری چک

folder_openحسابداری
commentبدون دیدگاه
ثبت چک در حسابداری

ثبت سند حسابداری چک

هر شخص و یا واحد تجاری برای انجام فعالیتهای اقتصادی نیاز به انجام معاملات (خرید و فروش) دارد. در دنیای تجارت بسیاری از معاملات بصورت چکی انجام میشود، بنابر این بدیهی است که هر حسابدار خبره ای می بایست به ثبت مراحل چک در حسابداری کاملا مسلط باشد. در  مقاله ی «ثبت سند حسابداری چکها» میتوانید تمامی ثبت های حسابداری چک را بصورت کامل آموزش ببینید و مثالهایی را نیز (در زمینه ثبت چک) مشاهده نمایید. مسلما برای درک بهتر موضوع، بهتر است با برخی مفاهیم پایه آشنا شوید، پس با ما همراه باشید:

آشنایی با چک و اصطلاحات آن

چک چیست؟

چک سندی چاپ شده است که توسط بانک (و یا موسسات مالی) در اختیار مشتریان خود که معمولا «حساب جاری» دارند، قرار میگیرد تا توسط آن بتوانند از موجودی حساب خود، برداشت نمایند. چک در قانون، ارزش مالی داشته و به منظور برداشتی از حساب که قرار است در زمان حال یا آینده انجام شود، توسط صاحب چک صادر و (مهر) و امضا میشود. در قانون تجارت، چک نسبت به سایر اسناد تجاری از اعتبار بالاتری برخوردار است به همین علت دریافت کننده چک نیز میتواند با خیال راحت آنرا دریافت نماید. دارنده چک میتواند اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشد.

ثبت سند حسابداری چک- ثبت سند حسابداری چک برگشتی

یک نمومه چک قدیمی بانک ملت که قبل سال 1400 مرسوم بوده

اهمیت و مزیت چک:

چک ها در نظام اقتصادی و تجاری کشور نقش به سزایی ایفا میکنند. همچنین موسسات تجاری، بسیاری از معاملات و اعتبارات خود را به وسیله چک به انجام میرسانند. چرا که نقل و انتقال حجم زیادی از وجه نقد از امنیت پایینی برخوردار است.

همچنین به کمک چک میتوان پرداخت بسیاری از معاملات را به آینده و تاریخ مشخصی موکول نمود. همین موضوع میتواند برای بسیاری از بنگاه های تجاری بسیار وسوسه انگیز باشد. بنابراین در دنیای تجارت امروز، چک، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمیتوان به راحتی از مزایای آن غافل شد.

در نتیجه یک حسابدار حرفه ای نیاز دارد که راجع به موضوع چک و نحوه ثبت چک (اسناد دریافتنی، اسناد پرداختنی، اسناد درجریان وصول و…) در اسناد حسابداری، دفاتر قانونی و سیستم های مربوطه اطلاعات کافی کسب کند.

چک در حسابداری چیست؟

وقتی در حسابدرای صحبت از چک با میان می آید، منظور همان حساب اسناد است. اسناد در حسابداری به 3 بخش تقسیم میشود:

  • اسناد دریافتنی
  • اسناد پرداختنی
  • اسناد در جریان وصول

فراموش نکنید که برای تسلط کافی به ثبت اسناد حسابداری چک، می بایست به «ماهیت حسابها در حسابداری» آشنا باشید. در ادامه با برخی مفاهیم پایه در حسابداری آشنا میشویم:

اسناد دریافتنی چیست؟

«اسناد دریافتنی» همان چک هایی که از طرفهای تجاری دریافت نموده ایم. اسناد دریافتنی چک هایی است که نزد ما است. نام دیگر «حساب اسناد دریافتنی»، «حساب اسناد نزد صندوق» است.

اسناد پرداختنی چیست؟

«اسناد پرداختنی» همان چک هایی که ما به طرفهای تجاری پرداخت (واگذار) نموده ایم. اسناد پرداختنی چک هایی است که توسط بانک به نام ما (اشخاص حقیقی و یا حقوقی) صادر گردیده تا از آن استفاده نماییم.

 اسناد در جریان وصول چیست؟

«اسناد درجریان وصول» همان چک هایی که معمولا موعد آن هنوز نرسیده و ما آنرا برای واریز به حساب بانکمان، به متصدی بانک تحویل نموده ایم. پس بطور خلاصه میتوان گفت اسناد در جریان وصول به چکهایی اطلاق میشود که در حال حاضر نزد بانک قرار دارد و هنوز نقد نشده و یا برگشت نخورده است. نام دیگر «حساب اسناد در جریان وصول»، «حساب اسناد نزد بانک» است.

دفتر چک چیست؟

برای ثبت و رسیدگی دقیق تر و منظم تر چک ها، به خصوص زمانی که حجم معاملات واحد تجاری افزایش می یابد، حسابداران میتوانند برای سهولت کار خود، مشخصات هر چک را به صورت ردیفی، با ایجاد پشت نمره*ی مشخص برای هر چک از دفتر چک کمک بگیرند.

پشت نمره چیست: هنگام ثبت اطلاعات چک دریافتی در دفتر چک ، اغلب دریافت کنندگان شماره ای پشت چک مینویسند. آن شماره که پشت نمره نام دارد، نوعی مرجع بوده که در دفترچک به عنوان شماره ردیف نوشته میشود . پشت نمره میتواند برای دسترسی راحتتر به اطلاعات چک ضروری میباشد.

نمونه یک دفتر چک

داخل دفتر چک به این شکل است که می بایست اطلاعات لازمه را به صورت ردیفی در آن وارد نمود. شماره ردیف دقیقا همان شماره ای که پشت چک نوشته میشود یا به عبارتی همان پشت نمره می باشد.

تفاوت چک و سایر اسناد تجاری:

طبق قانون تجارت اسناد تجاری شامل چک، برات و سفته هستند. با وجود اینکه هر  سه سند تجاری تلقی میشوند اما چک در میان آنها از نظر اجرایی، لازم الاجرا میباشد و به همین علت از اعتبار بالاتری برخوردار است.. در صورت برگشت خوردن چک، طبق قانون تجارت؛ دریافت کننده این امکان را دارد که از طریق مراجع قضایی پیگیری های لازم را انجام دهد. اما در خصوص برات و سفته این چنین نیست. به عبارتی چک از ضمانت اجرای کیفری برخوردار است. یعنی اگر مبلغ چک در تاریخ سر رسید پرداخت نشود، دریافت کننده چک به سه روش میتواند طبق قانون مطالبات خود را کنترل و پیگیری کند. این امکان نیز وجود دارد که  از طریق ثبت درخواست در دادگاه حقوقی اقدام کند، یا از طریق شکایت کیفری و یا حتی از طریق اجرای ثبتی، این چنین مطالبات قابل پیگیری هستند. به علاوه اگر شخصی چک بلامحل صادر کند تمام اعتبارات تجاری خود را نزد بانک از دست میدهد. حتی ممکن است از داشتن دسته چک به مدت چند سال محروم شود.  در حالی که شخصی با داشتن سفته و برات فقط میتواند از طریق مراجع حقوقی آن را پیگیری کند.

اجرای ثبتی: هرگاه شخصی دارنده رای محکومیت از خوانده و سند رسمی باشد که خود توانایی اجرای آنرا نداشته باشد و نتواند طلب خود را وصول کند، لیکن طلبکار به عمد آن سند را پرداخت نکند باید از مراجع قضایی و قانونی اقدام کند.

چک صیادی:

طبق قانون، کلیه دسته چکهای صیادی از سامانه صدور یکپارچه چک، فقط توسط بانک مرکزی  برای متقاضیان صادر میشود. لازم به ذکر است که تنها همین واحد است که میتواند بر این موضوع نظارت داشته باشد. با وجود این سامانه، افرادی که نزد بانک اعتبارات لازم را نداشته، صدور دسته چک صیادی به راحتی برایشان مقدور نمیباشد. در نتیجه این سامانه مانع حضور متقاضیان بدحساب به دنیای تجارت میشود.

طبق ماده 6 قانون جدید چک: کلیه بانکها موظفند برای صدور دسته چک به متقاضیان، از طریق سامانه صدور یکپارچه چک صیادی نزد بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام دهند.

محل قرارگیری عکس چک صیادی

ویژگی چکهای صیادی نسبت به سایر چکهای قدیمی بسیار متنوع تر و مدرن تر می باشد. همین ویژگیها باعث بالا رفتن سطح امنیت این چکها شده است. از جمله مهمترین این ویژگیها وجود شناسه صیاد و بارکد در این چکهاست.

شناسه صیاد:  هر چک محتوی عددی 16 رقمی است. این عدد کاملا منحصر به فردبوده و همه ی استعلامات با این شماره صورت میگیرد. به نوعی میتوان گفت شماره صیاد هر چک اثرانگشت آن چک است. محل قرارگیری این شماره در چک های صیادی، بالا و سمت چپ چک میباشد.

بارکد: از دیگر ویژگیهای شاخص چکهای صیادی میتوان به وجود بارکد اشاره کرد. بارکدها این امکان را فراهم میکنند تا با یک اسکن ساده تمام اطلاعات چک برای افراد ذی نفع فراهم شود.

تمامی چکهای صیادی برای وصول پیدا کردن، نیاز به ثبت دو طرف معامله در سامانه صیاد دارد. فرایند به این شکل است که ابتدا شخص صادر کننده با وارد کردن شماره صیاد در سامانه صیاد، اطلاعات چک را اعم از نام و کد ملی دریافت کننده، مبلغ درج شده و تاریخ سررسید را به نام دریافت کننده به ثبت میرساند. سپس دریافت کننده این چک را که در کارتابل بانک او نشسته، با نام و مشخصات فردی خود و همچنین مشخصات درج شده برروی برگ چک تطبیق میدهد. در صورت صحیح بودن همه ی موارد، آن چک را به نام خود به ثبت میرساند. با این کار تنها شخص ثبت شده در سامانه میتواند با ارائه برگه چک به بانک، آن را وصول کند و شخص دیگری این امکان را نخواهد داشت.

علت ایجاد چک صیادی توسط بانک مرکزی : در سال 1396،  بانک مرکزی طرحواره ای به اسم سامانه صدور یکپارچه چک یا همان سامانه صیاد را به مجلس ارائه کرد. هدف از این کار افزایش اعتبار چک های صادره بود. همچنین باعث جلوگیری از صدور چک های بلامحل (چک های برگشتی) نیز میشد.

درنهایت در سال 1400، مجلس طرح سامانه صدور یکپارچه چک (یا چک صیادی) را به تصویب رساند.

از دیگر اهداف ایجاد چک صیادی توسط بانک مرکزی میتوان به  این موضوع اشاره کرد که دریافت کننده میتواند به راحتی از حساب صادرکننده چک، استعلامات لازم را بگیرد. این کار باعث ایجاد افزایش اعتبار معاملات نیز میشود.

ثبت سند حسابداری چک چگونه است؟

در ادامه میخواهیم تمام مراحل ثبت سند حسابداری چک را با ذکر مثال تشریح نماییم. برای ثبت سند حسابداری چک، باید کاملا به ماهیت هر حساب آگاه باشید. در ادامه به انواع رویدادهای مرتبط با چک و ثبت سند حسابداری هرکدام از آنها میپردازیم:

چک های دریافتی از طرفهای تجاری (بدهکاران):

هرگاه که اشخاص حقیقی یا حقوقی چکی از بدهکاران خود دریافت میکند، در حسابداری مولفه ی (حساب) اسناد دریافتنی افزایش پیدا میکند. همانطور که میدانید اسناد دریافتنی جزو دارایی های جاری بوده. بنابراین ماهیتی بدهکار داشته و با افزایش آن سمت بدهکار افزایش میابد.

مهم: اسناد دریافتنی، دارایی جاری هستند و ماهیت بدهکار دارند.

اسناد دریافتنی چیست؟

طبق تعاریف حسابداری، اسناد دریافتنی به سند یا اوراق تجاری گفته میشود همچون چک، سفته و… که شخص بدهکار برای تسویه حساب خود، آن را بجای وجه نقد، به واحد تجاری واگذار میکند.

تفاوت اسناد دریافتنی و حساب دریافتنی چیست؟

تفاوت اسناد دریافتنی با حسابهای دریافتنی دراین است که در اسناد دریافتنی واحد تجاری و یا شخص، سندی فیزیکی با ضمانت پرداخت، اغلب به همراه تاریخ مشخص مانند چک و… در اختیار دارد. به علاوه حساب شخص در سیستم حسابداری تسویه تلقی میشود. اما در حسابهای دریافتنی به دلیل عدم وجود سند فیزیکی، زمان و مبلغ مشخصی برای پرداخت و تسویه حساب وجود ندارد. در این شرایط حساب شخص، بدهکار منظور میشود.

1.  ثبت سند حسابداری چک هنگام دریافت از بدهکار واحد تجاری :

هنگامی که مشتری (پرداخت کننده چک) در ازای خرید کالا و یا دریافت خدمات، چکی در وجه واحد تجاری صادر میکند ، واحد تجاری (دریافت کننده چک) سند حسابداری زیر را در ازای دریافت چک در دفاتر ثبت میکند:

اسناد دریافتنی/ بدهکار

بدهکاران ،طرف حساب تجاری/ بستانکار

مثال: شرکت پارس در تاریخ ششم شهریور تعدادی ملزومات اداری به آقای نصرتی به مبلغ 6،000،000 ملیون ریال به فروش رساند و چکی به تاریخ سررسید یکم آبان ماه از ایشان دریافت کرد.

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری دریافت چک از مشتری):

1401/06/06

اسناد دریافتنی 6.000.000 (بدهکار)

حساب بدهکاران (آقای نصرتی) 6.000.000 (بستانکار)

شرح سند: بابت دریافت چک از آقای نصرتی به سررسیدتاریخ 1401/08/0

2. ثبت سند حسابداری چک در هنگام به حساب خواباندن چک نزد بانک:

معمولا به دلیل حجم بالای مطالبات و صرفه جویی در وقت، اشخاص اسناد دریافتنی مد نظر خود همانند چک را به صورت تکی و جداگانه نقد نمی کنند. بلکه در این شرایط هنگامی که موعد چک یا به اصطلاح تاریخ سررسید چک هنوز فرا نرسیده است، شخص تصمیم میگرد آن دسته از چکهای نزدیک به تاریخ سررسید را نزد بانک خود به حساب بخواباند. تا مبلغ درج شده در همان تاریخ معین روی چک، به وصول برسد. ثبت چنین رویدادی به این شکل خواهد بود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری به حساب خواباندن چک صندوق):

اسناد در جریان وصول/ بدهکار

اسناد دریافتنی/ بستانکار

مثال: در تاریخ 20 مهر شرکت پارس تعدادی چک نزدیک به تاریخ سررسید را نزد بانک تجارت به حساب خود میخواباند. چک آقای نصرتی هم جزو انها بوده است.

ثبت حسابداری رویداد فوق به دو صورت امکان پذیر است. هم میتوان تک به تک چکها را ثبت نمود هم میتوان به شکل مرکب در یک سند آنها را ثبت کرد. در اینجا برای چک آقای نصرتی از ثبت تکی استفاده میکنیم:

1401/7/20

اسناد در جریان وصول 6.000.000  (بدهکار)

اسناد دریافتنی 6.000.000   (بستانکار)

شرح : بابت به حساب خواباندن چک نزد بانک تجارت

3. ثبت سند حسابداری وصول چک مشتری:

ثبت سند حسابداری چک هنگامی که تاریخ سررسید فرا میرسد و صاحب چک موجودی کافی برای وصول چک را داشته باشد، به اندازه مبلغ چک از حساب صاحب چک کسر شده و به حساب دریافت کننده (واحد تجاری) واریز میشود. در این رویداد سند زیر در دفاتر ثبت میشود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری وصول چک مشتری):

بانک/ بدهکار

اسناد در جریان وصول/ بستانکار

مثال: در تاریخ یک آبان ماه چک مشتری (آقای نصرتی) وصول یافته و به حساب بانک تجارت شرکت واریز شده است.

ثبت رویداد فوق به شکل ذیل خواهد بود:

1401/9/01

بانک تجارت 6.000.000 (بدهکار)

اسناد در جریان وصول 6.000.000 (بستانکار)

شرح: بابت وصول چک آقای نصرتی

4. ثبت سند حسابداری چک در هنگام واگذاری آن به شخص ثالث (خرج چک):

گاهی مواقع ممکن است واحد تجاری تصمیم بگیرد که چک دریافتی از مشتری های بدهکار خود را به طرف حسابهایی که خودش به آنها بدهی دارد یا به عبارتی بستانکاران مربوطه، واگذار کند. در حسابداری به این اتفاق خرج چک میگویند. ثبت سند این رویداد به شکل زیر خواهد بود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری واگذاری چک مشتری یا خرج چک):

حساب پرداختنی (بستانکاران) بدهکار

اسناد دریافتنی بستانکار

مثال: در تاریخ 11 مهر شرکت پارس یک واحد آپارتمان به مبلغ 12.000.000  خریداری نمود که 6.000.000 آن را نقدا و در ازای مابقی آن چک آقای نصرتی را واگذار نمود.

ثبت این رویداد به روش زیر خواهد بود:

1401/7/11

دارایی ثابت (آپارتمان) 12.000.000 بدهکار

موجودی نقد (صندوق) 6.000.000 بستانکار

اسناد دریافتنی 6.000.000 بستانکار

شرح: بابت خرید آپارتمان و خرج چک نصرتی

5.ثبت سند حسابداری عودت چک :

ثبت سند حسابداری هنگامی که چک به دلایلی اعم از نداشتن موجودی کافی نزد بانک، عدم تشابه امضا و یا فسخ معامله به صاحبش بازگردانده شود، عودت چک اتفاق افتاده است. ثبت این رویداد به شکل زیر خواهد بود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری عودت چک مشتری):

حساب دریافتنی، بدهکار

اسناد دریافتنی، بستانکار

مثال: در تاریخ یک آبان ماه چک اقای نصرتی موجودی نداشته و طبق توافقاتی چک را به ایشان عودت داده میشود.  ثبت حسابداری عودت چک به شکل زیر خواهد بود :

1401/09/01

حساب دریافتنی (آقای نصرتی) 6.000.000 بدهکار

اسناد دریافتنی 6.000.000 بستانکار

شرح : بابت عودت چک آقای نصرتی

6. ثبت سند حسابداری برگشت چک:

برگشت چک به حساب خوابانده شده به این معنی است که هرگاه چک، برای وصول نزد بانک گیرد ولی در تاریخ نوشته شده بر روی چک، حساب صادرکننده حاوی مبلغ مورد نیاز نباشد، چک برگشت میخورد. به عبارتی دیگر برگشت چک عبارت است از عدم وجود موجودی کافی در حساب صادرکننده چک. البته دلایل دیگری نیز برای برگشت خوردن چک وجود دارد که میتوان به نقص امضاء و یا قلم خورد بودن، اشاره کرد. ثبت سند حسابداری برگشت چک به شکل زیر است:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری چک برگشتی):

اسناد دریافتنی، بدهکار

اسناد در جریان وصول، بستانکار

مثال: در تاریخ یک آبان ماه چک آقای نصرتی به علت نداشتن موجودی کافی برگشت خورده و از طرف بانک به شرکت پارس اطلاع داده میشود. برای ثبت سند حسابداری برگشت چک می بایست به روش زیر عمل نمود:

1401/09/01

اسناد دریافتنی 6.000.000، بدهکار

اسناد در جریان وصول نزد بانک 6.000.000، بستانکار

شرح : بابت برگشت چک آقای نصرتی

چک های پرداختی به طرفهای تجاری (بستانکاران):

هرگاه که اشخاص حقیقی یا حقوقی چکی به بستانکاران خود پرداخت میکند، در حسابداری مولفه ی اسناد پرداختنی افزایش پیدا میکند. همانطور که میدانید اسناد پرداختنی جزو بدهی های جاری بوده. بنابر این ماهیت آن به تبع بدهی بودن بستانکار است و با افزایش آن سمت بستانکار افزایش می یابد.

پس بصور خلاصه میتوان گفت:  اسناد پرداختنی جزو بدهی های ما هستند و ماهیت بستانکار دارند.

اسناد پرداختنی چیست؟

بر اساس تعاریف حسابداری، اسناد پرداختنی به سند یا اوراق تجاری گفته میشود همانند چک، سفته، برات و …  که اشخاص حقیقی و حقوقی در ازای خرید مواد اولیه، دارایی ثابت مانند ساختمان و یا دریافت هرگونه خدمات، به منظور پرداخت آن را در وجه اشخاص ذی نفع صادر میکنند.

تفاوت اسناد پرداختنی و حسابهای پرداختنی:

همانطور که پیش تر در تفاوت اسناد دریافتنی و حسابهای دریافتنی گفته شد، اسناد پرداختنی شامل سندی فیزیکی است که باید طبق اطلاعات درج شده در آن سند، پرداخت توسط شخص متعهد در زمان مقرر صورت بگیرد. اما در حسابهای پرداختنی سند فیزیکی وجود ندارد. واحد تجاری صرفا بستانکار بوده و مسئله تعهد در قبال پرداخت به موقع مطرح نیست. پرداخت ممکن است در هر زمانی به هر شکلی صورت بگیرد.

1.ثبت سند حسابداری صدور چک در وجه بستانکاران:

هنگامی که اشخاص در ازای دریافت خدمات، خریداری مواد اولیه و… چکی را جهت پرداخت در وجه اشخاص دیگر که به اصطلاح بستانکاران نامیده میشوند صادر میکنند، ثبت سند حسابداری صدور چک به شکل زیر خواهد بود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری صدور چک):

حساب پرداختنی (طرفهای تجاری)، بدهکار

اسناد پرداختنی، بستانکار

مثال: در تاریخ 20 تیرماه، واحد تجاری پارس یک دستگاه وسیله نقلیه به مبلغ 21.000.000 خریداری نمود و چکی به تاریخ سررسید اول مرداد ماه صادر کرد.

ثبت سند حسابداری رویداد فوق به این شکل خواهد بود :

1401/04/20

دارایی ثابت (دستگاه نقلیه) 21.000.000 بدهکار

اسناد پرداختنی 21.000.000 بستانکار

شرح: صدور چک بابت خرید دارایی

2. ثبت سند حسابداری سر رسید (وصول) چک پرداختی (صادره):

هنگامی که مشتری چک خود را به بانک برده و آن را وصول کند، در این صورت وجه درج شده در چک از حساب بانکی واحد تجاری (صادرکننده چک) خارج میشود و این ثبت در دفاتر انجام میگیرد:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری سر رسید چک):

اسناد پرداختنی، بدهکار

بانک، بستانکار

مثال: در تاریخ 12 خرداد ماه  چک آقای بزرگمهر به مبلغ 8.000.000 که به واحد تجاری ماشین آلات اجاره داده بود وصول پیدا کرده است.

ثبت سند حسابداری رویداد فوق به این شکل خواهد بود :

1401/03/12

اسناد پرداختنی 8.000.000 بدهکار

بانک 8.000.000 بستانکار

شرح: بابت وصول اسناد پرداختنی/ وصول چک آقای بزرگمهر

3. ثبت سند حسابداری برگشت و عودت چک پرداختی (صادره):

اگر به هر دلیلی معامله ای برهم بخورد یا حساب بانکی واحد تجاری عاری از موجودی کافی برای برداشت مبلغ مورد نیاز باشد، چک برگشت میخورد. در این زمان اگر طبق توافقات طرف حساب بستانکار، چک را به واحد تجاری برگرداند، همانطور که بالاتر گفته شد چک عودت می یابد. ثبت سند حسابداری این رویداد معکوس ثبت اولیه هنگام صدور چک خواهد بود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری عودت چک صادره):

اسناد پرداختنی، بدهکار

حساب پرداختنی (طرفهای تجاری یا بستانکاران)، بستانکار

مثال: در تاریخ 18 دی شرکت بهره وری آریان طی مخالفت با مدیر فروش واحد تجاری پارس، تمام معاملات خود را با این شرکت برهم زده و چکهای دریافتی نزد خود که بالغ بر 2 فقره چک با پشت نمره 22 به مبلغ 50 میلیون  و پشت نمره 23 به مبلغ 68 ملیون بوده است را به واحد تجاری برگردانده.

در این شرایط میتوان برای هر 2 فقره چک،  سند حسابداری جداگانه به ثبت رساند و یا یک سند ترکیبی برای آنها ثبت کرد.

الف) ثبت سند حسابداری چک ها به صورت جداگانه :

1401/10/18

اسناد پرداختنی 50.000.000 بدهکار

طرف حساب/ شرکت بهره وری آریان 50.000.000 بستانکار

شرح : بابت عودت چک پرداختنی شماره 22

1401/10/18

اسناد پرداختنی 68.000.000 بدهکار

طرف حساب/ شرکت بهره وری آریان 68.000.000 بستانکار

شرح: بابت عودت چک پرداختنی شماره 23

ب) ثبت سند حسابداری چک به صورت ترکیبی :

اسناد پرداختنی/چک شماره22    50.000.000 بدهکار

اسناد پرداختنی/چک شماره23    68.000.000 بدهکار

طرف حساب/شرکت بهره وری آریان 118.000.000 بستانکار

شرح: بابت عودت چک پرداختنی شماره 22 و 23

4. ثبت سند حسابداری صدور چک واریز به صندوق

گاهی مواقع با کسری موجودی صندوق و وجه نقد داخل صندوق روبه رو میشویم. در این شرایط اگر حساب بانکی که قصد برداشت از آنرا داریم، «حساب جاری» باشد، نمیتوان بصورت مستقیم از آن وجه نقد برداشت کرد، بنابراین چکی به منظور ورود وجه نقد به صندوق
توسط مدیر عامل (و یا صاحب امضاء) صادر میشود. در نتیجه نقد نمودن چک، وجه نقد از بانک به صندوق انتقال پیدا می نماید.
پس میتوان گفت صبت سند حسابداری صدور چک واریز به صندوق به روش زیر انجام میشود:

ثبت سند حسابداری چک (سند حسابداری چک واریز به صندوق):

صندوق/ بدهکار
اسناد پرداختنی/ بستانکار
مثال: در تاریخ ۵ فروردین ماه، مدیر موسسه کامران به منظور ُپر کردن حساب صندوق، چکی به مبلغ ۸۰۰,۰۰۰ صادر کرده تا کارپرداز موسسه مبلغ را وصول و به صندوق واریز کند.
ثبت رویداد مالی به شکل زیر است:
صندوق ۸۰۰,۰۰۰
اسناد پرداختنی ۸۰۰,۰۰۰

نویسنده مقاله: عارفه محسنی

امیدواریم مقاله «ثبت سند حسابداری چک» برای شما مفید بوده باشد. در صورتیکه سوالی دارید میتوانید برای ما کامنت بگذارید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید