حساب جاری شرکا چیست و چه کاربردی دارد؟

folder_openحسابداری, قوانین مالیاتی
commentبدون دیدگاه
تعریف جاری شرکا در حسابداری

حساب جاری شرکا چیست و چه کاربردی دارد؟

حساب جاری شرکا در حسابداری چیست؟

حساب جاری شرکا یکی از مهمترین حسابها در حسابداری می باشد و استفاده از آن بایدها و نبایدهایی دارد که در ادامه به آن میپردازیم. باید در نظر داشت حساب جاری شرکا فقط می تواند جهت گرفتن و دادن مبالغ نقدی شریکان و دارندگان سهام عمل کند. این حساب با ایجاد مبادله پول بین شریکان و شرکت در بخش راست ترازنامه حسابداری قرار می گیرد. همچنین جایگاهی در قسمت بدهی های جاری دارد. در انتهای سال مالی، بر اساس مبلغی که توسط شریکان واریز شده و میزان مبالغ برداشت شده، مانده ی حساب امکان بدهکار و یا بستانکار شدن را دارد.

حساب جاری شرکا حسابی است که صرفا جهت دریافت ها و پرداخت های نقدی شرکاء و سهامداران با شرکت استفاده می گردد.

حساب جاری شرکا حساب دائم است یا موقت؟

حساب جاری شرکا در حسابداری یک حساب دائمی محسوب میشود، به عبارت ساده تر پس از بستن حسابها مانده حساب جاری شرکا به سال مالی بعدی منتقل میشود. برای مثال در شرکت الف دو نفر جاری شرکا وجود دارد، آقای سعید دلاویز و آقای کوروش سپهری.

آقای سعید دلاویز در انتهای سال 10 میلیون تومان به شرکت بدهکار است و آقای کوروش سپهری 5 میلیون تومان بستانکار، پس از بستن حسابها و انتقال مانده به سال مالی جدید در سند افتتاحیه آقای سعید دلاویز 10 میلیون تومان بدهکار و آقای کوروش سپهری 5 میلیون تومان بستانکار ثبت میشود.

کدینگ حسابداری جاری شرکا

گروه : دارایی های جاری

کل : دریافتنی های تجاری و غیر تجاری

معین : جاری شرکا

تفصیلی: نام اشخاص جاری شرکا (برای مثال: سعید دلاویز – کوروش سپهری و…)

گروه : بدهی های جاری

کل : پرداختنی های تجاری و غیر تجاری

معین : جاری شرکا

تفصیلی: نام اشخاص جاری شرکا (برای مثال: سعید دلاویز – کوروش سپهری و…)

موارد استفاده از حساب جاری شرکا

حساب جاری شرکا یک حساب با ماهیت دوگانه یا «بستانکار/ بدهکار» می باشد. بدین معنی که یکبار زیر مجموعه حساب کل سایر حسابهای دریافتنی و یکبار زیر مجموعه حساب کل سایر حسابهای پرداختنی تعریف می گردد. در واقع بستانکار بودن این حساب نشان دهنده بدهکاری شرکت به سهامداران است و بدهکار بودن این حساب نشان دهنده بدهکاری سهامداران به شرکت است.

این حساب یک حساب کمکی برای حسابداران بشمار می رود که تبادل مالی میان شرکت و شرکا را نشان می دهد. یکی دیگر از موارد مهم استفاده از حساب جاری شرکا توسط حسابداران (زمانی که حساب و کتاب شرکت بهم ریختگی دارد و قابل تراز شدن نیست)،  تراز نمودن حسابها و سر و سامان دادن به مسائل مالی است.

چند نمونه از اسناد حسابداری:

حالت اول: هنگام دریافت پول از سهامدار (مثال: واریزی توسط آقای مرادی به حساب بانک ملی شرکت)

بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰              

                                                جاری شرکا / آقای مرادی ۰۰۰/۰۰۰

حالت دوم: هنگام پرداخت پول به سهامدار (مثال: پرداخت به آقای مرادی از حساب بانک ملی شرکت)

جاری شرکا / آقای مرادی ۰۰۰/۰۰۰           

                                                بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰

ثبت های غیر مجاز با حساب جاری شرکا

از حساب جاری شرکا نباید در راستای فعالیتهایی مانند وصول مطالبات، پرداخت بدهی ها و همچنین انجام هزینه ها استفاده کرد به عبارت دیگر ثبت های ذیل از طریق جاری شرکاء غیر مجاز می باشد.

ثبت 1 جاری شرکا: 

هزینه ها ۰۰۰/۰۰۰       

                                              جاری شرکاء ۰۰۰/۰۰۰

ثبت 2 جاری شرکا: 

خرید ۰۰۰/۰۰۰         

                                              جاری شرکاء ۰۰۰/۰۰۰

ثبت 3 جاری شرکا: 

جاری شرکاء  ۰۰۰/۰۰۰    

                                              حسابهای دریافتی ۰۰۰/۰۰۰  

ثبت 4 جاری شرکا: 

حساب پرداختی ۰۰۰/۰۰۰               

                                              جاری شرکاء ۰۰۰/۰۰۰

حساب جاری شرکا در حسابداری چیست

محدودیتهای حساب جاری شرکا

از نظر سازمان امور مالیاتی چنانچه در حساب جاری شرکا به طور مستقیم واریز و برداشت طرفهای تجاری (بدهکاران / بستانکاران) صورت بگیرد، فرار مالیاتی رخ داده است. همچنین دستمزد کارکنان را نمیبایست از حساب جاری شرکا پرداخت نمود، همچنین از این حساب نباید جهت پنهان کردن سندها، مدرک های غیر شفاف استفاده کرد.

ممیزهای مالیاتی می توانند به حساب جاری شرکایی که گردش بالایی دارد مشکوک شوند. چرا که ممکن است مودی مالیاتی را فاقد راه دیگری برای تامین مالی خود بدانند.

جاری شرکا در سیستم حسابداری

دنیای نرم افزار دنیای متفاوتی است، در کامپیوتر و نرم افزار تقریبا همه چیز شدنی است! ثبت جاری شرکا در نرم افزار حسابداری بسیار راحت تر از سیستم حسابداری دستی است و البته گزارشگیری بسیار بسیار راحت تر. در سیستم حسابداری آژنگ مانده حساب جاری شرکا بصورت هوشمند در ترازنامه نمایش داده میشود. به این صورت که ممکن است در شرکت الف صد نفر جاری شرکا وجود داشته باشد و طبیعی است که برخی از این تعداد مانده بدهکار و برخی دیگر مانده بستانکار داشته باشند. در این صورت نرم افزار حسابداری بصورت هوشمند عمل کرده و ترازنامه را آنطور که درست است نمایش میدهد. بعبارتی نرم افزار حسابداری آژنگ مانده این لحظه شخص جاری شرکای A را چک می نماید و نسبت به نوع مانده در سمت چپ و یا راست ترازنامه نمایش میدهد.

——————————-

سیستم منابع انسانی و سیستم اتوماسیون اداری دو نرم افزار بسیار مهم و کاربردی برای کسب و کار متوسط و بزرگ هستند که برای بالا بردن بهره وری سازمان نقش بسزایی دارند. برای کسب اطلاع از مزیت های سیستم مدیریت منابع انسانی و سیستم اتوماسیون اداری میتوانید بر روی آنها کلیک نمایید.

امیدواریم مقاله «حساب جاری شرکا چیست و چه کاربردی دارد؟» برای شما مفید واقع شده باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید