سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان

با سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان، هرآنچه میخواهید را موجود فرض کنید…

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان با زیرسیستم ها، فرمها،  محاسبات، فرآیندها و گزارشات دلخواه سازمان شما…

 مشخصات بارز سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان پویایی بسیار بالای آن در پیاده سازی فرایندها، عملیات و محاسبات سازمان است. با سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان میتوان هر سازمانی با هر ابعاد و هر قوانینی را مکانیزه نمود و گزارشات دلخواه فهرستی و نموداری (بومی و یا تلفیقی) را طراحی نمود.

هدف از تولید سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان چیست؟

  • تولید سیستمی که سازمان بتواند بدون وابستگی به شرکت تولید کننده، نیازهای نرم افزاری منابع انسانی خود را توسعه دهد.
  • تولید سیستمی که بتوان توسط آن تمامی نیازهای حوزه منابع انسانی را انجام داد.
  • ایجاد بستری مناسب جهت یکپارچه سازی سیستمهای جزیره ای سازمان.
  • تهيه گزارش‌ هاي تلفيقي از سيستم های مختلف سازمان.

ماژول‌های سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان محدود به زیرسیستم نیست! در سیستم منابع انسانی ریسمان شما میتوانید با استفاده از فرم ساز، فرایندساز و گزارش ساز، هر زیرسیستم دلخواهی را برای پیشبرد اهداف خود تولید نمایید، با این حال برخی از زیرسیستم هایی که اغلب سازمانها به آن نیاز دارند در زیر آورده شده شده است:

  • سیستم تشکیلات و طبقه بندی مشاغل
  • سیستم پرسنلی و پرونده الکترونیکی
  • سیستم صدور احکام
  • سیستم حضور و غیاب
  • سیستم ارزشیابی
  • سیستم رستوران
  • سیستم آموزش
  • سیستم رفاه
  • سیستم ایمنی و بهداشت
  • سیستم حقوق و دستمزد
  • سیستم فرم ساز
  • سیستم مدیریت فرایند
  • سیستم گزارش ساز

چرخه مدیریت منابع انسانی در سازمان

چرخه مدیریت منابع انسانی میتواند نسبت به نیاز هر سازمان متفاوت باشد ولی بصورت کلی میتوان گفت چرخه مدیریت منابع انسانی در اغلب سازمانها تا حد زیادی به روش زیر است. لازم به ذکر است برخی از روندهای چرخه  میتواند نسبت به نیاز سازمان با اولویتهای مختلف اجرا شود، برای مثال برخی از سازمان ها ممکن است به محض جذب پرسنل دوره های آموزش ضمن خدمت را در دستور خود قرار دهد و سازمانی دیگر آموزش ضمن خدمت کارکنان را در مراحل بعدی و نسبت به نیاز اجرا نماید.

  1. تشکیلات و طراحی مشاغل
  2. برنامه ریزی نیروی انسانی
  3. جمع آوری اطلاعات افراد آماده به خدمت
  4. بررسی، مصاحبه و جذب
  5. تکمیل اطلاعات پرسنلی
  6. صدور حکم کارگزینی
  7. حضور و غیاب
  8. ارزیابی عملکرد
  9. آموزش ضمن خدمت
  10. ایمنی، بهداشت و رفاه
  11. حقوق و دستمزد
  12. وام

شایسته محوری

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم مدیریت منابع انسانی داشتن بانک اطلاعاتی قوی از کارکنان سازمان است. اطلاعات اصلی، وابسته، پرونده الکترونیکی، توانمندی‌های شخصی، توانمندی‌های شغلی، علایق، دوره‌های گذرانده، سوابق علمی، سوابق کاری، ارزشیابی، ارزیابی عملکرد، کارکرد، تردد، رستوران، تشویقات و تنبیهات، پرونده پزشکی، اطلاعات شخصیتی، بهداشت، رفاه، وام‌های دریافتی و بسیاری موارد دیگر…

بهره وری سازمان

یک سیستم مدیریت منابع انسانی خوب میتواند سازمان شما را متحول کند.  سیستم مدیریت منابع انسانی به گونه ای طراحی شده تا تمامی اطلاعات اصلی و وابسته پرسنل سازمان را در خود جای دهد و تمامی عملیات و محاسبات پیچیده از قبیل احکام کارگزینی، آموزش، ارزشیابی، حضور و غیاب، رفاه، بهداشت، حقوق و دستمزد را بصورت فرایند محور انجام داده و گزارشات تحلیلی و تلفیقی مورد نیاز مدیران سازمان را در اختیارشان قرار دهد.

رشد سازمان

ماندگاری و رشد سازمان نتیجه استفاده مناسب از پرسنل و استفاده مناسب از پرسنل نیازمند داشتن اطلاعات کافی از پرسنل سازمان است. داشتن اطلاعات کافی و تحلیلی از کارکنان بدون داشتن بانک اطلاعاتی قوی و سیستم مدیریت منابع انسانی (HRM)، امری ناشدنی است. با برنامه‌ریزی صحیح منابع انسانی و استفاده از پرسنل در جایگاه شغلی مناسب میتوان به پرسنلی شاداب و رضایتمند و در نتیجه سازمانی بهره‌‌ور دست یافت.

جهت مشاوره رایگان، دمو و خرید منابع انسانی با ما تماس بگیرید…

نگاهی اجمالی به سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان

سیستم تشکیلات و طبقه بندی مشاغل: در زیر سیستم تشکیلات ابتدا چارت سازمانی  تعریف میشود و سپس پستهای سازمان و مشاغل مربوطه در سیستم تعریف میشوند. در سیستم تشکیلات امکان استفاده از طبقه بندی مشاغل و شرایط احراز یک پست وجود دارد.

سیستم پرسنلی و پرونده الکترونیکی: اطلاعات دلخواه از پرسنل به همراه پرونده الکترونیکی هر پرسنل در زیر سیستم پرسنلی جمع آوری و نگهداری میشود. در سیستم مدیریت منابع انساتی ریسمان  فیلدهای دلخواه از کارکنان تعریف میشود و یکی از دیگر مزیتهای سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان نگهداری سوابق تغییرات در تمامی زیر سیستمها است. برای مثال در صورتی که کاربر کارگزینی از پرونده دو سال قبل یک پرسنل گزارشی دریافت میکند اطلاعات همان روز را به کاربر نمایش میدهد. ثبت و نگهداری پرونده الکترونیکی پرسنل نیز بصورت تفکیک شده در سیستم منابع انسانی ریسمان امکانپذیر است.

سیستم صدور احکام: صدور حکم کارگزینی در سازمانهای دولتی و برخی نهادهای خاص پیچیدگی های خاص خودش را دارد، برای مثال ممکن است برای یک پرسنل در یک ماه چندین حکم صادر شود، سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان میتواند احکام صادره کارکنان را با حفظ سوابق بصورت روز شمار محاسبه نماید. در زیر سیستم صدور احکام ریسمان محدودیتی بابت تعداد المانهای جمکی و پیچیدگی محاسبات وجود ندارد.

سیستم حضور و غیاب: تمامی افرادی که با برنامه نویسی سیستم حضور و غیاب سر و کار دارند به این امر واقفند که محاسبات حضور و غیاب در ظاهر بسیار ساده ولی در عمل جزو پیچیده ترین سیستم های سازمانی است. در زیرسیستم حضور و غیاب ریسمان محدودیتی در تعدد شیفت و نوع محاسبات آن وجود ندارد. همچنین کل فرآیند درخواستهای مرخصی و ماموریت بصورت تحت وب در این زیر سیستم قابل پیاده سازی است.

سیستم ارزشیابی: ارزشیابی و ارزیابی عملکرد در هر سازمانی با سازمان دیگر متفاوت است. در زیر سیستم ارزیابی ریسمان سطوح ارزشیابی، فرمهای ارزشیابی و هم چنین تمامی فرآیندهای ارزشیابی قابل پیاده سازی و اجراست.

سیستم رستوران (اتوماسیون تغذیه): بسیاری از سازمانها/ کارخانه ها برای پرسنل خود غذا تهیه مینمایند و مدیریت تعداد و تنوع غذاهای درخواستی و همچنین مدیریت کسر درصدی از مبلغ غذای پرسنل در زیرسیستم رستوران قابل انجام است.

سیستم آموزش: آموزش پودمانی یا آموزش ضمن خدمت به آموزشی گفته میشود که پس از جذب پرسنل با هزینه های سازمان برای پرسنل انجام میشود. زیرسیستم آموزش یکی از زیر سیستمهای سیستم مدیریت منابع انسانی است که در آن مدیریت دوره ها و مدیریت آموزش کارکنان در آن بصورت کامل قابل انجام است. در سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان محدودیتی در طراحی فرمها و دوره ها و نحوه پیاده سازی محاسبات و فرآیندهای دلخواه سازمان در آن وجود ندارد.

سیستم رفاه: در دنیای امروز نیروی انسانی با ارزش‌ترین سرمایه سازمان محسوب می‌شود. در صورتی که سازمان بتواند نیروی انسانی شایسته‌تری جذب نموده و بتواند از آن در بلند مدت استفاده موثرتری نماید در رسیدن به اهدافش موفق‌تر و نسبت به رقبایش پیشتر است. سیستم رفاه یکی از ماژول های سیستم مدیریت منابع انسانی است که که توسط آن  مدیریت منازل سازمانی، اماکن تفریحی و مهمانسراها، امور حمایتی و تشویقی، صدور انواع معرفی نامه ها و گواهینامه ها، برنامه های ورزشی، اردوها، بلیط های هواپیما، کمک هزینه های تحصیلی و بسیاری از خدمات رفاهی دیگر در آن انجام میشود.

سیستم ایمنی و بهداشت: به شرایط و عوامل محیطی که باعث حفظ سلامتی و ایمنی کارکنان سازمان میشود، ایمنی و بهداشت گفته میشود. هدف سیستم ایمنی و بهداشت  توانمندسازی سازمان در فراهم آوردن محل‌های کار سالم و ایمن و همچنین پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های مرتبط با کار و بهبود مداوم عملکرد ایمنی و بهداشت سازمان است. با توجه به اهمیت ایمنی و بهداشت در سازمان، در سال 2018 استانداری برای آن تحت عنوان ایزو ISO 45001 وضع گردیده است.
 

سیستم انظبات کار: داشتن قوانین و مقررات برای هر سازمانی ضروری است و رعایت آن توسط کارکنان باعث رشد سازمان خواهد بود. سیستم انظباط کار یکی از زیرسیستم های نرم افزار مدیریت منابع انسانی است که میتوان انواع تشویقات و تنبیهات را در سیستم تعریف نموده و آن را در سوابق پرسنل ذخیره نمود. 

سیستم نظام پیشنهادات: سازمانهایی که پرسنل خود را در مدیریت و نظارت مشارکت میدهند علاوه بر اینکه حس مشارکت در مدیریت سازمان به کارکنان خود میدهند، از دیدگاه های متفاوت میتوانند بر سازمان خود نظارت داشته و به نکاتی واقف شوند که شاید به تنهایی نمیتوانستند آنرا موشکافانه بررسی و تحلیل نمایند. از اینرو میتوان حوزه هایی برای عموم کارکنان و حوزه هایی را برای مدیران برای مشارکت (پیشنهاد) قرار داد و از پیشنهادهای سازنده کارکنان حداکثر بهره با برد.

سیستم حقوق و دستمزد: محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل یکی از پر اهمیت‌ترین و در عین حال زمان برترین محاسبات واحدهای اداری و مالی سازمان  است. سیستم حقوق و دستمزد آخرین ماژول سیستم مدیریت منابع انسانی است و معمولا از بقیه ماژول های سیستم مدیریت منابع انسانی ورودی دریافت نموده و اغلب فقط به سیستم حسابداری خروجی میدهد.

سیستم فرم ساز: داشتن اطلاعات کافی و تحلیلی از پرسنل میتواند سازمان را در مسیر شایسته محوری و در نتیجه بهره وری سازمان قرار دهد. در سیستم منابع انسانی ریسمان تمام زیرسیستم ها (ماژول) دارای فرم ساز پیشرفته است که میتواند تضمین کننده نیازهای فعلی و آتی سازمان باشد.

سیستم مدیریت فرآیند: سازمانهای مختلف نسبت به رویکرد و استراتژی مدیران آن فرآیندهای مختلفی دارند. آن دسته از سیستمهای مدیریت منابع انسانی که دارای مدیریت فرآیند نباشند نمیتوانند نیازهای مختلف سازمانهای مختلف را پوشش دهند. بنا بر این در طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان، امکان مدیریت فرآیند قرار داده شده تا سازمان بتواند فرآیندهای خود را در سیستم تعریف و از آن استفاده نماید.

سیستم گزارش ساز: دریافت گزارشات و نمودارهای آنلاین تحلیلی از سیستم مدیریت منابع انسانی میتواند مدیران ارشد سازمان را در اتخاذ تصمیمات آنی یاری رساند. سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان مجهز به گزارش ساز پیشرفته است و در آن میتوان گزارشات و نمودارهای تلفیقی و تجمیعی دلخواه را طراحی و از آن استفاده نمود.

مخاطبین سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان

وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های بسیار بزرگ: سازمان‌های بزرگ و وزارت خانه ها در حوزه مدیریت منابع انسانی و مکانیزه کردن سیستم های مدیریت مدیریت منابع انسانی (HRM) معمولا دغدغه‌های خاص خودشان را دارند. برای وزارت خانه ها و سازمان های بزرگ حجم بالای اطلاعات، تنوع استخدام، پیچیدگی محاسبات، تنوع فرایندها و  پراکندگی ساختمان از مهمترین دغدغه های سازمان بسیار بزرگ به شمار میرود. در سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان تمامی دغدغه های سازمانهای بزرگ قابل برنامه ریزی و مکانیزه شدن است.

سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و کارخانه های بزرگ: سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان میتواند اطلاعات مورد نیاز تمامی پرسنل را به همراه پرونده الکترونیکی در خود جای داده و محاسبات پیچیده احکام، کارکرد، حقوق، ارزیابی عملکرد و… را انجام دهد. تمامی فرآیندهای ساده و پیچیده سازمان در سیستم منابع انسانی ریسمان قابل پیاده سازی است.

مراکز آموزشی بزرگ و شرکت‌های هولدینگ: داشتن مراکز متعدد مدیریتی و واگذاری سطوح دسترسی مختلف به هر مرکز، یکی از مهمترین مشکلات هولدینگ ها است. همچنین دریافت گزارشات و نمودارهای آنلاین مدیریتی تلفیقی و تجمیعی از مراکز برای هولدینگ ها اهمیتی ویژه دارد. سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان میتواند تمامی نیازهای منابع انسانی هولدینگ های بزرگ و بسیار بزرگ را برآورده سازد. برنامه ریزی استخدام بصورت متمرکز و یا غیر متمرکز در سیستم منابع انسانی ریسمان و یکپارچگی آن با پورتال، بصورت کامل قابل پیاده سازی است. 

اصطلاحات مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی چیست؟

منابع انسانی:  اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار توسط بیک (۱۹۶۶) مطرح شد. بعدها آرمسترانگ در سال ۱۹۷۷ به این موضوع پی‌برد که نیروی انسانی هسته کلیدی سازمان محسوب می‌شود. ویلیام تریسی در واژه‌نامه منابع انسانی (HR)، تعریف منابع انسانی را به صورت «مجموعه ای از افراد که کار می‌کنند و سازمان را به فعالیت می‌اندازند» تعریف می‌کند. جان کامنز (John R. Commons)، اقتصاددان پیشرو، برای اولین بار اصطلاح «منابع انسانی» را در کتاب خود «توزیع ثروت» که در سال ۱۸۹۳ منتشر شد، استفاده کرد؛ اصطلاح منابع انسانی تا قرن نوزدهم به روابط بین کارمند و کارفرما گسترش یافت. میتوان گفت منابع انسانی در واقع همه افرادی (نیروی انسانی) هستند که در یک جایگاه شغلی یا جایگاه‌های دیگر برای یک سازمان کار می‌کنند یا به آن کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسد.

در واقع نیروهای انسانی هر مجموعه‌ای، منابع انسانی آن مجموعه محسوب می شوند. اما منابع انسانی به عنوان یک جایگاه شغلی،  فردی است که وظایف و شرح شغل مشخصی دارد. او کسی است که با کارکنان و افراد سازمان سر و کار دارد و مسائلی که به آن‌ها مربوط می شود از استخدام گرفته تا مدیریت نحوه‌ی عملکرد، پاداش و جریمه و آموزش ها بر عهده دارد. پس میتوان گفت ما دو تعریف متفاوت از منابع انسانی داریم:

تعریف اول: (منابع انسانی به عنوان یک اسم) به تمامی کارکنان و نیروهای انسانی که در یک سازمان کار می‌کنند تا سازمان را به اهداف خود برسانند، «منابع انسانی» گفته می شود.

تعریف دوم: (منابع انسانی به عنوان یک جایگاه شغلی) دپارتمانی در سازمان که اعضای آن به نیازهای کارکنان و نیروهای انسانی شاغل در آن سازمان رسیدگی می‌کنند. این عملیات رسیدگی از برنامه‌ریزی جذب کارکنان گرفته تا اتمام کار و بازنشستگی ایشان را شامل می‌شود.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی: تاریخچه مدیریت نیروهای انسانی به اواسط قرن نوزدهم برمی‌گردد. مدیریت منابع انسانی در اوایل قرن بیستم پایه‌گذاری شد و تحت تأثیر فردریک وینسلو تیلور (۱۸۵۶–۱۹۱۵) قرار گرفت. تیلور تلاش کرد که بهره‌وری اقتصادی را در شغل‌های مولد افزایش دهد و سعی در کشف بهره‌وری کارکنان سازمان نمود.

در تعریف مدیریت منابع انسانی میتوان گفت، به روش مدیریت افراد برای دستیابی به عملکرد بهتر، مدیریت منابع انسانی یا همان HRM گفته میشود. HRM مخفف کلمه Human Resource Management است که معنی آن همان مدیریت منابع انسانی است.

در واقع میتوان گفت مدیریت منابع انسانی استفاده بهینه از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر برنامه‌ریزی استخدام، جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی ایجاد فرایندی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک سازمان، به حد اعلا می رساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد، با درنظر گرفتن توانمندی آنها و با تمرکز بر سیاست‌ها و اهداف سازمان می‌باشد.

سیستم مدیریت منابع انسانی چیست؟

سیستم مدیریت منابع انسانی: اطلاعات، شرط لازم برای یک تصمیم گیری صحیح است و تصمیم‌هایی که بدون داشتن اطلاعات کافی اخذ شود نمی‌تواند نتیجه مورد نظر و درست را به ارمغان بیاورد. از اینرو اطلاعات جامع مربوط به کارکنان سازمان را در سیستم نرم‌افزاری جمع‌آوری می‌نمایند که به آن «سیستم مدیریت منابع انسانی» و یا «نرم افزار مدیریت منابع انسانی» با مخفف HRMS اطلاق میشود. در تعریف دیگر میتوان گفت، به سیستم نرم افزاری که برای جمع آوری اطلاعات منابع انسانی و انجام فرآیندها و محاسبات آن استفاده میشود، سیستم مدیریت منابع انسانی گفته میشود.

سیستم اطلاعاتی منابع انسانی

سیستم اطلاعاتی منابع انسانی، در اصل نام دیگر «سیستم مدیریت منابع انسانی» یا همان «نرم افزار مدیریت منابع انسانی» است.

سیستم جامع مدیریت منابع انسانی

سیستم جامع مدیریت منابع انسانی، همان «سیستم مدیریت منابع انسانی» است که بیشتر میخواهد نظر خواننده را به جامع بودن سیستم مدیریت منابع انسانی جلب کند.

سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی

سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی، نیز مانند موارد اشاره شده نام دیگر «سیستم مدیریت منابع انسانی» یا همان «نرم افزار مدیریت منابع انسانی» است.

توضیح مهم برای بررسی و خرید سیستم مدیریت منابع انسانی:

باید توجه داشت نام سیستم هر چه باشد اعم از «سیستم مدیریت منابع انسانی»، «سیستم جامع مدیریت منابع انسانی»، «سیستم جامع مدیریت منابع انسانی»، «سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی»، «سیستم جامع اطلاعات مدیریت منابع انسانی»، سیستم HR، سیستم HRM، سیستم HRMS یا… صرفا یک نام انتخابی (تبلیغاتی) برای محصول است و شاید دلیل محکمی بر جامع بودن یا نبودن محصول نداشته باشد. بنا بر این لازم است در انتخاب و خرید سیستم مدیریت منابع انسانی دقت لازم را به عمل آورد تا تمامی نیازهای فعلی و آتی سازمان را پوشش دهد. برای انتخاب «بهترین سیستم منابع انسانی» با ما باشید.

بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی کدام است؟

اینکه بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی (HRM) کدام است یک سوال کلی و کلیشه است و نمیتوان به آن پاسخ درستی داد. اینکه هر تولید‌کننده نرم افزاری ادعا کند که بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی را تولید کرده نمیتواند ادعایی واقع بینانه باشد. علت اول رد این ادعا این است که برای مقایسه می‌بایست تمامی سیستم‌های موجود در بازار را بررسی نمود تا بتوان به قطع گفت که کدام سیستم منابع انسانی بهترین است، دوما هر تولید کننده نرم‌افزاری معمولا در زمانهای خیلی کوتاه نسخه جدیدتر و پیشرفته‌تری ارائه میدهد و عملا امکان مقایسه لحظه به لحظه تمامی سیستم‌ های مدیریت منابع انسانی (HRM) برای کسی میسر نیست. پس میتوان گفت سیستم های مدیریت منابع انسانی موجود در بازار نسبت به رویکرد شرکت تولید کننده آنها  زیر سیستمها، امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. ممکن است سیستم مدیریت منابع انسانی الف برای یک کارخانه بزرگ بهترین انتخاب و سیستم‌ مدیریت منابع انسانی B برای یک سازمان دولتی بهترین گزینه باشد. اگر به دنبال نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی مناسب کسب و کار خود هستید بهتر است سوال «بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی کدام است» را به سوال «بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی مناسب کسب و کار من کدام است»، تغییر دهید. در ادامه مقاله پارامتر‌هایی که می‌بایست برای انتخاب هوشمندانه سیستم‌ مدیریت منابع انسانی مد نظر داشت را آوردهایم:

1- تعداد زیرسیستم‌های سیستم مدیریت منابع انسانی

تعداد زیر سیستم‌های سیستم منابع انسانی نشان دهنده این است که واحدهای بیشتری از سازمان مکانیزه خواهد شد. برای مثال برخی از سیستم های مدیربت منابع انسانی (HRM) ممکن است زیر سیستم حضور و غیاب و یا حقوق و دستمزد را نداشته باشند و سازمان به ناچار مجبور شود از سیستم های جزیره‌ای حضور و غیاب استفاده نمایند و اطلاعات خروجی آنرا به دیگر زیرسیستم‌ها از روشهای مختلف ارسال (لینک) نمایند. پس نتیجه میگیریم یکی از ملاک‌هایی که میتوان در انتخاب درست سیستم مدیریت منابع انسانی در نظر گرفت تعداد زیر سیستم‌های آن است. سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان توسط ابزار قدرتمند سیستم ساز ریسمان طراحی و تولید گردیده و میتواند نیازهای یک وزارتخانه یا سازمان بسیار بزرگ را پوشش دهد. تعداد زیرسیستم‌های منابع انسانی ریسمان بسته به نیاز سازمان میتواند متفاوت و حتی قابل طراحی باشد.

2- پویایی و انعطاف بالا

یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان‌های بزرگ، اجرای قوانین داخلی و منحصر به فردشان در حوزه مدیریت منابع انسانی است. محاسبات متنوع و فرآیندهای پیچیده برای سازمان‌ها میتواند بسیار زمانبر و پر هزینه باشد.  در هنگام خرید سیستم مدیریت منابع انسانی می‌بایست دقت لازم را به عمل آورد تا سیستم انتخاب شده توانایی اجرای تمامی نیازهای فعلی و آتی سازمان را در حوزه مدیریت منابع انسانی داشته باشد. در نتیجه میتوان گفت پویایی و انعطاف بالا می‌بایست جزو مهمترین و اصلی‌ترین ملاک‌های ما برای بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی باشد.

3- امنیت سیستم مدیریت منابع انسانی

در هر سازمانی اطلاعات کارکنان (اعم از اطلاعات شخصی، وابسته، پرونده الکترونیکی، احکام صادره، ارزشیابی، تردد، حقوق و دستمزد و…) جزو اسناد محرمانه سازمان تلفی میشود و حفظ و نگهداری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به آن توجه ویژه داشت. چه بسا نشر اطلاعات به ظاهر پیش پا افتاده کارکنان بتواند پیامدهای بسیار ناگواری برای وی و سازمان بوجود آورد. بنا بر این حفظ امنیت دسترسی به اطلاعات علاوه بر اینکه می بایست در سخت افزار و شبکه های کامپیوتری سازمان با دقت لحاظ شود، ضروری است در نرم افزار نیز تدابیر امنیتی لازم دیده شود تا اطلاعات کارکنان به هیچ عنوان فاش نشود. پس میتوان گفت یکی از مهمترین نکاتی که میبایست در انتخاب بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی (HRM) مد نظر قرار داد استفاده از لایه های امنیتی نرم افزار است، بصورتی که به هیچ عنوان امکان دسترسی به اطلاعات توسط اشخاص غیر مرتبط (کارکنان غیر مرتبط و یا هکر) میسر نباشد.

4- مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)

Business Process Management یا همان  BPMS به معنای مدیریت فرآیند کسب و کار است و یک سیستم منابع انسانی پیشرفته می‌بایست به آن مجهز باشد.  پیاده سازی بسیاری از فرآیندهای سیستم مدیریت منابع انسانی مانند درخواست مرخصی و ماموریت، ارزیابی عملکرد و بسیاری از فرآیندها توسط BPMS بصورت کامل قابل پیاده سازی است. پس میتوان گفت بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی آن است که به سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار مجهز باشد. سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان دارای سیستم BPMS پیشرفته است و میتواند گزینه بسیار ایده آلی برای سازمان‌های بزرگی باشد که میخواهند فرآیندهای منحصر به فرد و پیچیده خود را مکانیزه نمایند.

5- سرعت بالا

سازمانها و کسب و کاری که بالای 1000 نفر پرسنل دارند اغلب با چالش سرعت محاسبات مواجهند! بسیاری از سیستم های منابع انسانی موجود در بازار در تعداد پرسنل کمتر از 1000 نفر و تعداد تراکنش های محاسباتی کم مشکلی بابت سرعت ندارند ولی وقتی تعداد پرسنل بالا میرود با چالش کم شدن سرعت مواجه میشوند. در این سیستم ها هر چه تعداد تراکنش های سیستم بالاتر و محاسبات سنگینتر شود مشکل کم شدن سرعت بیشتر نمایان میشود، تا جایی که بسیاری از سیستم های مدیریت منابع انسانی موجود در بازار توانایی مدیریت و مکانیزه نمودن پرسنل بالای 10,000 نفر را ندارند! در صورتی که خرید سیستم مدیریت منابع انسانی را برای یک سازمان بزرگ و یا بسیار بزرگ انجام میدهیم می بایست مشکل کندی سرعت را با وسواس خاصی انجام دهیم تا پس از عملیاتی شدن سیستم مدیریت منابع انسانی در سازمان دچار چالش نشویم.

6- کاربری راحت سیستم مدیریت منابع انسانی

در عصر حاضر انسانها به دنبال کاربری راحت هر نوع کالا و وسیله ای هستند و محصولاتی که کاربری سخت و پیچیده ای دارند در عمل طرفداران زیادی ندارند. سیستم مدیریت منابع انسانی نیز از این ویژگی مستثناء نیست، در نتیجه به یقین میتوان گفت یکی از مهمترین ویژگی های بهترین سیستم منابع انسانی، کاربری راحت آن  است.

7- قابلیت تعریف فیلد

سازمانهای مختلف اطلاعات مختلفی از پرسنل خود نیاز دارند که بصورت پیش فرض در بسیاری از سیستم های منابع انسانی وجود ندارد، نیازهای اطلاعاتی یک کارخانه یا محیط صنعتی با نیازهای اطلاعاتی یک سازمان دولتی متفاوت است. برای مثال سایز کفش پرسنل واحد تولید برای یک کارخانه جهت خرید کفش ایمنی بسیار مهم است در حالیکه سایز کفش پرسنل برای یک سازمان بی اهمیت است. برای مثالی دیگر میتوان به شاخصهای ارزیابی عملکرد در سازمانهای مختلف اشاره کرد. پس با قاطعیت میتوان گفت سیستم مدیریت منابع انسانی که قابلیت تعریف فیلدهای دلخواه را نداشته باشد برای یک سازمان بزرگ یا کارخانه عریض و طویل مناسب نیست و بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی برای کسب و کار بزرگ قابلیت تعریف فیلدهای دلخواه است. سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان در تمامی زیر سیستم های خود قابلیت تعریف فیلدهای دلخواه از انواع مختلف عددی، رشته، تاریخ و… را دارد.

8- فرمول نویسی و سطح دسترسی بر روی فیلد

تک تک فیلدهای ایجاد شده می بایست بصورت سیستماتیک توسط سیستم مدیریت منابع انسانی کنترل شوند تا کاربر آنرا اشتباه وارد ننماید. برای مثال فیلد تاریخ فرمت خاص خودش را دارد و فیلد کد ملی کارکنان از یک استاندارد خاص تبعیت میکنند. همچنین سطح دسترسی فیلدها نیز می بایست بصورت کاملا کنترل شده در اختیار کاربران سیستم منابع انسانی قرار گیرد. برای مثال تاریخ ایجاد درخواست وام نباید توسط کاربران قابل ویرایش باشد و بصورت آنلاین از سرور باید برداشته شود. تمامی موارد گفته شده با فرمول نویسی و قراردادن سطح دسترسی بر روی فیلد قابل اجرا و پیاده سازی است. پس میتوان گفت در مورد انتخاب بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی برای سازمان خود میبایست امکان فرمول نویسی بر روی فیلد و سطح دسترسی بر روی آن را با اولویت بالا مد نظر قرار داد.

9- قابلیت فرم سازی

هر سازمانی نسبت به رویکرد و استراتژی مدیران ارشد خود، در حوزه منابع انسانی فرم های متعددی دارد. فرمهایی از قبیل فرم استخدام، فرم درخواست مرخصی و ماموریت، فرم درخواست کالا از انبار، فرم درخواست اموال، فرم درخواست وام، فرم گزارش کار، فرم ارزشیابی و موارد مشابه از عمومی ترین فرم های یک سازمان است که در سیستم مدیریت منابع انسانی می تواند نسبت به نیاز سازمان طراحی شود. اینکه سیستم مدیریت منابع انسانی (HRM) توانایی طراحی تمامی فرمهای حوزه منابع انسانی سازمان را داشته باشد، میتواند نیازهای فعلی و آتی سازمان را پوشش دهد. پس میتوان نتیجه گرفت برای سازمانها و کسب و کار بزرگ، بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی، سیستمی است که توانایی فرم سازی و طراحی فرم را در تمامی زیرسیستمها داشته باشد.

10- امکان قرار دادن سطح دسترسی بر روی فرم

امنیت بالای فرم و داشتن سطح دسترسی یکی از مهمترین مسائلی است که در فرمهای طراحی شده توسط نرم افزار مدیریت منابع انسانی وجود دارد. هر فرمی میتواند سطح دسترسی خاص خودش را داشته باشد، مثلا سطح دسترسی به ایجاد فرم درخواست مرخصی ساعتی برای همه پرسنل یک سازمان وجود دارد و کارمند واحد تشکیلات پس از انتخاب و تکمیل آن فرم بصورت هوشمند به مدیر واحد تشکیلات میشود و مدیران واحد های دیگر نباید به فرم فوق دسترسی داشته باشند (مگر اینگه در سطوح دسترسی فرم تعریف دیگری شده باشد). پس میتوان گفت یکی از ویژگی های مهم بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی، امکان قراردادن سطح دسترسی ب روی فرمهای ایجاد شده است.

11- امکان قرار دادن سطح دسترسی بر روی “مرحله” فرم

سیستم منابع انسانی در اکثر فرمها دارای عملیات پیچیده ای است و یکی از امکاناتی که میتواند فرآیند را پیاده سازی نمود “مرحله” است. مرحله یعنی آن لحظه ای که یک فرم در آن قرار دارد. یک فرم در فرآیندی که سپری میگند دارای مراحل مختلفی است و هر مرحله مب بایست دارای قوانین و سطح دسترسی منحصر به فرد خود باشد. برای مثال برگه درخواست مرخصی روزانه در مرحله 1 (ایجاد) دارای سطح دسترسی عمومی و پس از تکمیل توسط کاربر فقط توسط خودش قابل ویرایش است و ویرایش فقط قبل از تایید مدیر واحد قابل انجام است. پس از مرحله تایید مدیر حتی خود کاربر درخواست کننده سطح دسترسی ویرایش فرم مرخصی روزانه خود را ندارد! پس میتوان گفت وجود آیتمی به نام “مرحله” در سیستم مدیریت منابع انسانی جزو الزامات سیستم است و بدون آن بسیاری از عملیات و فرآیندهای سازمان قابل اجرا نخواهند بود.

12- داشتن  همزمان نسخه  «دسکتاپ»   و   «وب»  میتواند یک مزیت باشد

سرعت اجرای سیستم‌های نرم‌افزاری دسکتاپ (تحت شبکه) بسیار بالاتر از سرعت لود و اجرای سیستم‌های تحت وب است و از طرفی سیستم مدیریت منابع انسانی دارای فرآیندها و محاسبات پیچیده‌ای است. سرعت اجرای نرم افزار مدیریت منابع انسانی در نسخه‌های تحت وب ممکن است سرعت مناسبی نداشته باشد. بنا بر این بهترین سیستم منابع انسانی سیستمی است که هم نسخه دسکتاپ داشته باشد و هم نسخه تحت وب. بدیهی است نسخه‌های منابع انسانی تحت وب و دسکتاپ می‌بایست دارای ویژگی‌های یکسانی باشند تا کاربر بتواند از درون شبکه لوکال سازمان از نسخه دسکتاپ و خارج از محیط سازمان از نسخه سیستم منابع انسانی تحت وب استفاده نماید.

13- زبان برنامه نویسی سیستم HRM

قابلیت و ویژگی های منحصر به فرد پلتفرم ها و زبان های برنامه نویسی بر اساتید این حوزه پوشیده نیست. زبان های مختلف برنامه نویسی هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند و برخی از زبانها برای تولید سیستم های بزرگ سازمانی مناسب نیستند. در هنگام خرید سیستم منابع انسانی می بایست اولا به نوع زبان برنامه نویسی و دوما به نسخه (سال تولید) آن توجهی ویژه داشت. برای مثال نرم افزار منابع انسانی که با زبانهای برنامه نویسی قدیمی طراحی گردیده احتمالا قابل توسعه نباشد. از زبانهای برنامه نویسی مناسب تولید سیستم های سازمانی و منابع انسانی میتوان به پایتون، پاور بیلدر (PowerBuilder)، net. و #C اشاره کرد.

14- اجرای بدون نقص بر روی تمامی مرورگرها

سیستم های یک سازمان اغلب فقط در شبکه محلی (Local) استفاده نمیشوند و بسیاری از سازمان های بزرگ علاوه بر شبکه محلی از بستر اینترنت نیز برای عملیات سیستماتیک خود استفاده مینمایند و برای همین موضوع تحت وب بودن یک سیستم ساز امری کاملا ضروری است. همچنین بسیاری از کارکنان و کاربران سازمان، عملیات سیستمی خود را با مرورگرهای مختلف انجام میدهند، بنا بر این می بایست در هنگام خرید سیستم ساز به این موضوع توجه کرد که سیستم ساز قابلیت استفاده در تمامی و یا اکثر مرورگرها را بدون کم و کاست و با کیفیت یکسان داشته باشد. برخی از برنامه سازهای موجود در بازار ممکن است به دلایل مختلف و ضعف در طراحی فقط در یک یا دو مرورگر قابل اجرا باشند که این موضوع میتواند مشکلاتی برای استفاده کاربران سیستم بوجود آورد.

15- وابستگی کمتر به شرکت تولید کننده

سازمانها پس از خرید سیستم مدیریت منابع انسانی وارد فاز راه اندازی میشوند، در فاز راه اندازی ابتدا سیستم بر روی سرور نصب شده و فرمها، قوانین، محاسبات و فرآیندها تعریف شده و پس از آن کاربران و سطوح دسترسی کاربران تعریف میشود. معمولا پس از عملیاتی شدن کامل سیستم مدیریت منابع انسانی در سازمان نیازهای جدیدی شکوفا میشود و بسیاری از سازمانها تمایل دارند پرسنل فنی خود را برای توسعه سیستم بکار بگمارند و وابستگی کمتری به شرکت تولید کننده داشته باشند. برای این دسته از سازمانها بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی سیستمی است که بتوانند بدون وابستگی به شرکت تولید کننده نیازهای آتی خودشان را برطرف نمایند.

16- سازگاری با موبایل

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش سیستم های سازمانی، ضرورت استفاده کارکنان سازمان از سیستم مدیریت منابع انسانی HRM بصورت شبانه روزی و حتی روزهای تعطیل بر کسی پوشیده نیست. برای مثال درخواست انواع مرخصی، دریافت گزارش تردد، دریافت حکم، دریافت فیش حقوقی، درخواست استفاده از اماکن رفاهی و بسیاری از موارد برای کارکنان یک سازمان بصورت 24 ساعته و هفت روز هفته ممکن است اتفاق بیوفتد. به همین علت سازگاری با موبایل در سیستم مدیریت منابع انسانی در اصل یک ضرورت است تا کارکنان سازمان بتوانند در مواقع لزوم با استفاده از تلفن همراه هوشمند خود درخواستها و عملیات لازم را انجام دهند.

17- سیستم منابع انسانی بدون کاغذ!

واحد منابع انسانی هر سازمانی با توجه به رسالت و شرح وظایفش اغلب درگیر محاسبات سنگین، فرآیندهای پیچیده و کاغذ بازی فراوان است که علاوه بر وقت گیری کارکنان باعث کندی انجام کار و راندمان پایین میشود. در صورتی که از یک سیستم مدیریت منابع انسانی مناسب استفاده شود تقریبا تمامی فرمها، عملیات، محاسبات و فرآینده ها بصورت مکانیزه و هوشمند انجام میشود و باعث شفافیت، سرعت عمل، کاهش هزینه و افزایش بهره وری میگردد. در یک سیستم منابع انسانی خوب کل فرآیندها (مانند مرخصی و ماموریت، استفاده از اماکن رفاهی، ارزیابی عملکرد، رستوران، وام و…)، محاسبات مانند حضور و غیاب، حکم، حقوق و…)، گزارشات تلفیقی و تجمیعی و نمودارهای آنلاین و… قابل پیاده سازی میباشد. در نتیجه میتوان گفت بهترین سیستم مدیریت منابع انسانی سیستمی است که سازمان را بصورت کامل از کاغذ بازی رهانیده و سیستمی بدون کاغذ را به اجرا درآورد.

نکته بسیار مهمی که همه ما و تک تک افراد جامعه می بایست به آن پایبند باشیم حفظ محیط زیست است. استفاده بی رویه از کاغذ علاوه بر اینکه باعث قطع درختان سبز میشود محیط زیست را نیز آلوده مینماید. متخصصان صنعت کاغذ می گویند از هر درخت کاج با ابعاد متوسط (طول 45 فوت و قطر 8 اینچ) فقط تعداد 10000 برگ کاغذ تولید میشود! سایت زیر محاسبه تعداد برگ کاغذی که از یک درخت با ابعاد دلخواه شما میتوان تولید کرد را محاسبه میکند:

https://8billiontrees.com/trees/how-many-pieces-of-paper-in-a-tree

با یک برآورد کللی (تعداد برگ های خریداری شده توسط سازمان خود) میتوانید تعداد درختانی که تاکنون توسط سازمان شما قطع شده است را محاسبه نمایید. شما هم همین امروز میتوانید به انجمن 8 بیلیون درخت بپیوندید…

https://8billiontrees.com

جهت مشاوره رایگان، دمو و خرید منابع انسانی با ما تماس بگیرید…

سوالاتی که مشتریان در هنگام خرید سیستم منابع انسانی از ما پرسیده اند

سیستم جامع مدیریت منابع انسانی ریسمان برای سازمان با ابعاد متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ با رویکرد برآورده سازی تمامی نیازهای فعلی و آتی آن طراحی گردیده. بنا بر این میتوان گفت این سیستم هیچ محدودیتی در تولید زیرسیستم جدید، اجرای فرایندهای سازمان و همچنین یکپارچگی با دیگر سیستم های سازمان وجود ندارد و میتواند تمامی نیازهای فعلی و آینده سازمان را بصورت کامل برآورده سازد. 

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان توسط سیستم ساز ریسمان تهیه شده و ویژگی بارز آن تولید سریع زیرسیستم جدید و فرآیندهای خاص مشتری است.

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان کاملا بصورت نیاز مشتری ارائه میشود، برای مثال ممکن است یک سازمان بخواهد فرایند سیستم پرسنلی، تشکیلات و حضور و غیاب خود را با اولویت بالاتری در نرم افزار منابع انسانی پیاده سازی نماید و پیاده سازی بقیه ماژول ها را به آینده موکول نماید. با سیستم HRM ریسمان میتوان فرایندها و محاسبات دلخواه و منحصر به فرد سازمان را تحت عنوان زیرسیستم دلخواه پیاده سازی نمود.

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان هیچ محدودیتی نسبت به یکپارچه سازی با دیگر سیستم های جزیره ای سازمان ندارد. البته می بایست سیستم ها پایگاه داده (Database) بروز و جدیدی داشته باشند، یکپارچه سازی سیستم HRM با سیستم های قدیمی و تحت داس امکان پذیر نیست.

سیستم مدیریت منابع انسانی ریسمان هیچ محدودیتی نسبت به اتصال با دستگاه کارت زنی وجود ندارد، ولی با این حال میتوانید قبل از خرید سیستم منابع انسانی ریسمان با واحد فنی شرکت تماس حاصل نموده و مدل دستگاه کارت زنی و پروتکل ارتباطی آنرا اطلاع دهید تا از اتصال آن اطمینان حاضل نمایید.