تعریف اسناد تجاری

folder_openحسابداری
commentبدون دیدگاه
تعریف اسناد تجاری در حسابداری

اسناد تجاری چیست؟

اسناد تجاری اسناد و مدارکی هستند که در داد و ستد روزانه بین طرفین رد و بدل میشود و دارای اعتبار است. در تجارت اسناد تجاری زیادی وجود دارد از قبیل: اسکناس، چک، سفته، برات، قبض انبارهای عمومی، اوراق بهادار، سهام شرکتهای تجاری و غیره ولی معمولا وقتی حرفی از اسناد تجاری به میان میآید منظور همان چک، سفته و برات است.

برات: نوشته ای است که به موجب آن شخص صادر کننده (محیل)، شخص دیگری را ملزم به پرداخت آن، بصورت عند المطالبه یا طی تاریخ مشخص (به حامل، شخص مشخص و یا به حواله کرد شخص ثالت) مینماید.

چک: نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده کل یا بخشی از مبلغی را که نزد بانک دارد مسترد یا به شخص ثالث واگذار مینماید.

سفته: ماده ۳۰۷ قانون تجارت ایران سفته را چنین تعریف کرده است: سفته نوشته ای است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند در موعد معین یا عند المطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله کرد آن شخص مبلغی را پرداخت نماید.

در سیستم حسابداری آژنگ کلیه عملیات چک از قبیل ثبت چک، دریافت چک، پرداخت چک، واگذاری چک، برگشت چک، به حساب خواباندن چک، نقد چک و… بصورت سند اتوماتیک انجام میشود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید